Onze visie

De Noorderschool, een dorpsschool met grootse ambities!

De Noorderschool is een openbare school waar iedereen welkom is en kinderen samen opgroeien. We leren met elkaar en we denken in oplossingen. We helpen elkaar en we hechten waarde aan een rustige omgeving met goede omgangsvormen en duidelijke afspraken. Het resultaat is een positief pedagogisch klimaat als solide basis om nieuwe kennis en vaardigheden te leren. Zo gaan onze leerlingen met vertrouwen hun toekomst tegemoet. 

Kleuters starten bij ons in een veilige en uitdagende omgeving. We vinden zelfstandigheid belangrijk en geven steeds meer verantwoordelijkheid, naarmate kinderen ouder worden. We worden hierbij geholpen door de zeven gewoonten van de The leader in me. Hierdoor krijgen de leerlingen zelfvertrouwen, waarden en vaardigheden die nodig zijn voor de samenleving van vandaag en morgen. Kinderen stellen zichzelf doelen en stellen vragen als Wat wil ik leren? Hoe kan ik dat leren en wat heb ik daarvoor nodig?

We vinden een goede basis belangrijk: rekenen, (begrijpend) lezen en spellen krijgen veel aandacht. Bij de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek stellen we het ontdekkend en onderzoekend leren meer centraal in groep 5 t/m 8. Daarnaast vinden we dat onze leerlingen méér nodig hebben in hun ontwikkeling. We spelen lekker buiten en onderzoeken de natuur in onze "achtertuin" Het Twiske. We bezoeken musea en bedrijven, bekijken kunst en zijn creatief.

Groepsindeling
Op de Noorderschool wordt er zoveel mogelijk gekozen voor combinatie/heterogene groepen. De visie van de Noorderschool is dat de kinderen met en van elkaar leren, waarbij  combinatie/heterogene groepen een grote rol spelen. Daarnaast geeft dit ook de meeste ruimte om de groepen qua leerlingenaantallen zo eerlijk mogelijk te verdelen, zodat alle kinderen de aandacht krijgen die zij nodig hebben. Het streven is dus om even grote groepen te maken. In dit systeem kan het even zo goed voorkomen dat er ook een homogene groep is, omdat dit beter uitkomt of omdat dit inhoudelijk de beste keuze is. Elk schooljaar wordt dit opnieuw beoordeeld. De directie geeft in het voorjaar in een brief aan ouders de mogelijkheid om zwaarwegende argumenten aan te dragen die van belang zijn voor de groepsindeling. In deze brief staan ook de belangrijkste uitgangspunten voor het indelen van de groepen.


Wilt u meer weten over onze onderwijsvisie en -aanpak, lees dan meer over onze schoolontwikkeling of bekijk onze uitgebreide schoolgids

Leerkrachten aan het woord

"De samenwerking met collega's is goed en op elkaar afgestemd."

"Wij vinden dat wij samen verantwoordelijk zijn voor alle kinderen en dat je elkaars kinderen aan mag spreken. Dit vind ik erg prettig en zorgt ervoor dat het schoolklimaat goed is."