Onze gewoontes

Het beste wat je kunt worden, is jezelf!

De leerlingen van de Noorderschool hebben in het schooljaar 2016-2017 kennis gemaakt met de zeven gewoontes van The Leader in Me, de onderwijsvariant van het gedachtegoed van Stephen Covey. Het toepassen van de zeven gewoontes geeft leerlingen zelfvertrouwen, waarden en vaardigheden die nodig zijn voor de samenleving van vandaag en morgen. Het doel is het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap bij kinderen. Deze eerste kennismaking vraagt om nog meer verdieping in de komende periode. Denk dan aan het werken vanuit een doelstelling, bijvoorbeeld wat wil/ ga ik leren en welke instructie/hulp heb ik daarbij nodig? De vorderingen worden vastgelegd in een portfolio.

De zeven gewoontes
Binnen The Leader in Me worden de zeven gewoontes als volgt vertaald:
  1. Wees proactief - Jij hebt invloed op je eigen leven
  2. Begin met het einddoel voor ogen - Maak een plan
  3. Belangrijke zaken eerst - Eerst werken, dan spelen
  4. Denk win-win - Iedereen kan winnen
  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden - Luister voordat je praat
  6. Synergie - Samen is beter
  7. Houd de zaag scherp - Evenwicht voelt het best
Lees meer over de zeven gewoontes in deze speciale editie van de schoolkrant.

Leerkrachten aan het woord

"Wij dagen uit tot leren en samenwerken."

"Op onze kleinschalige school helpen en zorgen we voor elkaar. We hebben een goede communicatie binnen het team, met de leerlingen en de ouders."