Noorderschool houdt de zaag scherp

13-04-2021
Kinderen en leerkrachten van de Noorderschool hebben iets te vieren: vanuit Amerika kwam het bericht dat Noorderschool zich officieel een The Leader in Me-school mag noemen.
Dat betekent dat ze de pedagogische leerlijn gebaseerd op het populaire boek 'The 7 Habits of Highly Effective People' van Stephen Covey met succes in de praktijk brengt. 

Lieve en Quinten bij de boom die symbool staat voor de leerlijn (foto Rodimedia)Vertrouwd raken met de zeven gewoonten
Synergie. Emotionele bankrekening. Proactief. Bij de kinderen van de Noorderschool rollen deze termen net zo gemakkelijk uit de mond als zandbak, limonade en kleurpotlood. Ze horen bij de zeven gewoontes die ze naleven om persoonlijk leiderschap te ontwikkelen en op een prettige, respectvolle manier met andere mensen om te gaan.

Al vanaf groep krijgen de kinderen de zeven gewoonten aangereikt en gaan er meteen mee aan de slag: Wees proactief (Jij bent de baas over je eigen leven), Begin met het einde voor ogen (maak een plan), Belangrijke zaken eerst (eerst werken, dan spelen), Denk win-win (iedereen heeft talent), Eerst begrijpen, dan begrepen worden (luister voordat je praat), Synergie (samen is beter) en Houd de zaag scherp (Balans voelt het best). Als symbool voor de leerlijn gebruikt de school een kloeke boom, waarvan de wortels diep in de grond reiken. Er staat een exemplaar in het gebouw en aan de stam is een 'Broedkastje voor ideeën' bevestigd, waarin kinderen regelmatig bijdragen laten vallen.

Zeker in de oudere groepen zijn de kinderen al helemaal vertrouwd met de zeven gewoontes. Zo is 'Wees proactief' voor de 10-jarige Lieve een bijna vanzelfsprekende aanbeveling. "Als de juf nog niet in de klas is, begin ik zelf al met rekenen", geeft ze als voorbeeld.

Quinten (11): "Win-win is een andere gewoonte. Als ik bij OFC ben willen mijn vrienden weleens een ander spel doen dan ik. Dan stel ik voor eerst hun spel te doen en daarna dat van mij. Daar zijn we het dan meteen over eens."

Goed kaderen
"Hoe ga je met jezelf en met anderen om? Daar waren we op de Noorderschool zelf al mee bezig", vertelt een trotse directeur Careline van der Lippe. "Enkele jaren geleden las ik iets over The leader In Me en ik vond dat bij onze school passen. Het Noorderschooltheater bijvoorbeeld. Onze leerkrachten kunnen alles regelen, maar de kinderen doen dat. Ze verzorgen het geluid en de techniek en zetten alles klaar."
Plaats de principes van de school in een kader, dan wordt het allemaal duidelijker, vindt Careline. Dat was voor haar de reden om voor een The Leader in Me-certificering te gaan. Een formaliteit was dat bepaald niet. De werkwijze van de Noorderschool vatte ze in een powerpointpresentatie van honderdveertig pagina's en dat moest op het Amerikaanse hoofdkantoor worden beoordeeld. Het werd akkoord bevonden en dinsdag 13 april 2021 was de certificering een feit.

bron: Regiokrant Kompas

Ouders aan het woord

"De sfeer is prettig en persoonlijk."

"Het is fijn om laagdrempelig een afspraak met een juf of meester te kunnen maken. Er is een enthousiast team met een heldere visie. Door de kleinschaligheid is de ouderbetrokkenheid hoog."